Snoei het oerwoud aan klantenpasjes

stocard-6

Ik heb nooit contant geld bij me, maar wel altijd een dikke portemonnee. Mijn bankpas en creditcard. Toegangspas van mijn kantoor. Koffiekaart. Bonus. Airmiles. Rocks. Zorgpas. Vaarbewijs (al twee jaar geen boot van dichtbij gezien, maargoed). Hema-kaart, Ikea Familypas. Klantenkaarten van alle ketens waar ik sporadisch kom zoals Ulla Popken, Yves Rocher, Ici Paris XL, Nespresso en nog wel tien die ik vergeten ben.

Ooit vond ik het een zegen dat het rijbewijs en het kentekenbewijs pasjes waren geworden, maar de dunne vodjes die we vroeger hadden namen toch veel minder plek in. Ik gebruik mijn auto elke dag, dus die pasjes heb ik standaard bij me. En een OV-chipkaart, voor als ik in de binnenstad moet zijn.

Af en toe gooi ik een paar incourante pasjes thuis in de la zodat mijn portemonnee weer hanteerbaar wordt. Maar je kunt er donder op zeggen dat ik als ik dan eindelijk mijn huis opnieuw ga verven, geen Praxis-kaart op zak heb als ik in de bouwmarkt voor een fortuin aan latex sta af te rekenen.

En dat ik bij Ikea korting misloop op mijn nieuwe kast omdat die pas thuis in de la ligt. Ja, je kunt bij Ikea ook een tijdelijke pas halen, maar als je net drie kwartier in de rij gestaan hebt bij de kassa ga je niet terug naar de Ikea Family afdeling om die op te halen. Zeker niet als je je Ikea-hatende man bij je hebt.

Mijn onvermogen om op de juiste momenten de juiste pasjes te presenteren zorgt ervoor dat ik me chronisch ongeorganiseerd voel. Je zou dus denken dat ik een gat in de lucht sprong toen de eerste app werd uitgebracht die al je klantenkaarten digitaal beschikbaar maakt op je smartphone.

Massa’s mensen zoals ik zijn daar inmiddels zielsgelukkig van geworden, maar ik kwam er nooit toe om al mijn pasjes bij elkaar te sprokkelen en er even voor te gaan zitten. Het bleef op mijn to do list staan als iets waar ik nog eens naar wilde kijken. Hoewel het een dagelijkse ergernis betrof waardoor elke dag een beetje energie wegsijpelde, had het kennelijk niet genoeg urgentie. En eigenlijk geldt dat voor wel meer dingen die mijn leven gemakkelijker kunnen maken.

Op mijn werk schaaf ik de procedures voortdurend bij om zo effectief en efficiënt mogelijk te werken, maar privé laat ik al snel de boel de boel. Alsof ik mezelf geen orde en netheid gun. Maar bewustwording is de eerste stap, en ik ga eraan werken. Om te beginnen installeer ik vandaag de StoCard app en digitaliseer ik al mijn klantpasjes.

Een gedachte over “Snoei het oerwoud aan klantenpasjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


× drie = 21